Endodontie

Endodontia este una dintre cele mai importante ramuri ale stomatologiei si se ocupa cu cauzele, diagnosticul, prevenirea si tratamentul afectiunilor si leziunilor pulpei dentare.
In general, tratamentul endodontic presupune indepartarea tesuturilor inflamate sau necrozate, precum si eliminarea resturilor organice din canalele radiculare, pentru ca apoi acestea sa poata fi obturate cu materiale biocompatibile.

Tratamentul endodontic sau tratamentul de canal este o succesiune de proceduri terapeutice care are ca rezultat final eliminarea infectiei de la nivelul pulpei dentare si protejarea decontaminate de alte agresiuni microbiene.

Etape:

• Indepartarea pulpei dentare atat din camera pulpara cat si de pe canalele radiculare
  • Curatarea, dezinfectia si prepararea camerei pulpare si a canalelor
  • Obturatia de canal

Pulpa dentara (cunoscută in limbajul laic drept „nervul dintelui”) este un țesut situat in interiorul dintelui și este compusa din nervi, vase de sange și alte țesuturi. Pulpa este divizata in doua parți, pulpa coronara care este conținuta intr-un spatiu denumit camera pulpara și pulpa radiculara situata la nivelul canalelor radiculare. Acest țesut prezinta un triplu rol: formativ, nutritiv şi senzorial (asigurand sensibilitatea dintelui). Pulpa este protejata de factorii nocivi de catre cele trei straturi ce o inconjoara, smaltul, dentina și cementul. In cazul in care unul dintre aceste straturi protectoare este perforat de catre o leziunea carioasa sau in urma unui traumatism dentar microbii din saliva vor infecta pulpa, intai pe cea coronara si ulterior pe cea radiculara. Acest proces patologic creeaza dureri deosebit de importante ca urmare a inflamației pulpare și iritarii ţesuturilor vii din jurul radacinii.

Nerealizarea tratamentului va determina in timp o agravare a patologie, distrucția țesuturilor dure si a țesuturilor de susținere va continua avand drept rezultat pierderea dintelui. Pe parcursul avansarii leziunii durerea se va putea intensifica sau nu; insa probabil cel mai important dezavantaj al nerealizării la timp a tratamentului endodontic este reprezentat de posibilitatea extinderii infectiei la nivel osos unde va putea determina distrucții importante si apariția a numeroase complicații.

Tratamentul endodontic va putea salva un dinte care in caz contrar ar trebui extras. Extractia dentara atrage dupa sine o serie de modificari funcționale (masticatori, fonetice etc.) și estetice. Dinți au tendinta de a stabili in permanent contacte intre ei, astfel, daca dintele extras nu va fi inlocuit in timp util dinții vecini vor migra, aceste modificări de poziții vor putea determina aparitia a numeroase probleme ce vor afecta ocluzia (muscatura) sau chiar articulația. Pentru a preveni astfel de neplaceri va fi necesara realizarea unei proteze parțiale fixe (punte) sau mobile (care se indeparteaza din gura) sau a unui implant. Toate aceste variante terapeutice reprezinta soluții viabile si corecte insa care presupun costuri mult mai mari comparativ cu tratamentul endodontic si un timp de tratament mult mai indelungat.

Informatii si programari